Πηγή Ναυτικά Χρονικά, τεύχος 21 Νοέμβριος 1999

Αγοραστική έξαρση των Ελλήνων εφοπλιστών

                        της Overseas Agency Ltd.

   Στο προηγούμενο πρώτο μετά το καλοκαίρι, τεύχος του περιοδικού, είχαμε αναφερθεί στο γεγονός ότι η δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένου tonnage είχε παραμείνει σε υψηλά επίπεδα και κατά τη διάρκεια της κατ' εξοχήν περιόδου των διακοπών του Αυγούστου.

   Ως εκ τούτου είχε καταστεί εμφανές ότι θα διανύαμε ένα επίσης ζεστό φθινόπωρο, πράγμα το οποίο επαληθεύεται. Η γενική εικόνα παραμένει αμετάβλητη ως προς τις παραμέτρους που δημιουργ ήθηκαν στην αγορά κατά τους τελευταίους μήνες, δηλαδή:

  • Αγοραστές στη συντριπτική πλειονότητά τους οι Ελληνες, με τις λίγες εξαιρέσεις να έχουν ουσιαστική σημασία μόνο ως προς την επαλήθευση του κανόνα.
  • Προτίμηση στα handymax και panamax bulkcarriers ηλικίας από 3 εώς 15 ετών.
  • Ενδιαφέρον, μικρότερο βέβαια, και για τα καλών ναυπηγικών προδιαγραφών παλαιότερα bulkcarriers.
  • Πολύ μικρή δραστηριότητα στον τομέα των tankers.
  • Η ίδια, σε γενικές γραμμές, κατάσταση στις διαλύσεις.

   Περισσότερο αναλυτικά, στον τομέα των πλοίων ξηρού φορτίου διάφοροι παράγοντες, όπως η βελτίωση των δεικτών της ναυλαγοράς τους, η διαφαινόμενη ανοδική τάση των τιμών των newbuildings και η ενδυνάμωση του Ιαπωνικού γιεν έναντι του Αμερικανικού δολαρίου, αφ' ενός, αύξησαν την εκ μέρους των αγοραστών ζήτηση, αφ' ετέρου, μείωσαν την εκ μέρους των πωλητών προσφορά, με φυσικό επακόλουθο την περαιτέρω αύξηση των τιμών. Είναι σημαντικότατο το γεγονός ότι τη στιγμή  που συντάσσονται αυτές οι γραμμές είναι ελάχιστα τα αξιόλογα handymax και panamax bulk carriers που προσφέρονται προς πώληση, και αξίζει μνείας το ότι μερικά απο τα προσφερόμενα μπορούν να πωληθούν μόνον εφόσον η πώληση συνοδευθεί απο κάποια χρονοναύλωση που είχε διακανονίσθει πριν απο κάποιο χρονικό διάστημα σε χαμηλά επίπεδα και ασύμφορα, σε σύγκριση με τις σημερινές δυνατότητες ναύλωσης.

   Στον τομέα των tankers, η υπερβολική άνοδος της τιμής του αργού πετρελαίου σε επίπεδα ανω των 20 δολαρίων το βαρέλι ήταν οπωσδήποτε ανασταλτικός παράγοντας στις μεταφορές, πράγμα το οποίο επέδρασε δυσμενώς και είχε ως αποτέλεσμα τη διατήρηση της αδράνειας των τελευταίων μηνών στις αγοραπωλησίες.

   Τέλος, στον τομέα των διαλύσεων, είδαμε και πάλι πωλήσεις που μπορούν να χαρακτηρισθούν highlight levels, όμως η πτώση της τιμής πώλησης του παλαιοσιδήρου στις τοπικές χαλυβουργίες της Ινδίας δημιουργεί πρόβλημα στους τελικούς διαλυτές, που δεν μπορούν να καταβάλουν στους αρχικούς αγοραστές-εμπόρους τιμές ανάλογες της αγοράς των πλοίων.Αυτό, σε συνδυασμό με την αποχή των τελωνειακών απο την εργασία τους επι μεγάλο χρονικό διάστημα, είχε αποτέλεσμα τη συγκέντρωση στις ράδες της Ινδίας αρκετών πλοίων.Σίγουρα οι τιμές θα είχαν πιεσθεί αρκετά προς τα κάτω, αν το Πακιστάν και το Μπανγκλαντές δεν αύξαναν τις αγορές τους λόγω του φόβου μείωσεις της προσφοράς πλοίων.

   Ενδεικτικά αναφέρθηκαν, μεταξύ άλλων,και οι ακόλουθες πωλήσεις απο τα μέσα Σεπτεμβρίου εως και την 15η Οκτωβρίου 1999

ΞΗΡΟΥ ΦΟΡΤΙΟΥ

  1. Το capesize «RELIANCE OCEAN», 194.400 DWT ναυπηγήσεως 1980 στην Ιαπωνία, αντί δολαρίων ΗΠΑ 8.000.000,σε αγοραστές συμφερόντων <Elka Shipping>.
  2. To panamax  «IRRAWADDY», 70.653 DWT ναυπηγήσεως 1986 στην Ιαπωνία,αντί δολαρίων ΗΠΑ 9.600.000,σε μη γνωσθέντες αγοραστές ελληνικών συμφερόντων.
  3. Το «EASTERN NOVA», 70108 DWT ναυπηγήσεως 1996 στην Ιαπωνία, αντί δολλαρίων ΗΠΑ 18.700.000 περίπου, σε αγοραστές συμφερόντων « Golden Union».
  4. Το «GRAN TRADER», 70100 DWT ναυπηγήσεως 1994 στην Ιαπωνία, αντί δολλαρίων ΗΠΑ 16.400.000 σε αγοραστές συμφερόντων «Faros Maritime».
  5. Τα «LAUTAN STAR» και «AEGEAN STAR», 69600 DWT ναυπηγήσεως 1993 στην Ιαπωνία, αντί δολλαρίων ΗΠΑ 15.300.000 το καθένα στη «Ilva» της Ιταλίας και το «STELLAR VENUS» 69600 DWT ναυπηγήσεως 1986 στην Ιαπωνία, αντί δολλαρίων ΗΠΑ 9.100.000, σε αγοραστές συμφερόντων «Byzantine Maritime».
  6. Το Handy «WESTERN RAMS», 45575 DWT ναυπηγήσεως 1983 στην Ιαπωνία με γερανούς 6 Χ25 τόννων, αντί δολλαρίων ΗΠΑ 7.300.000 σε αγοραστές συμφερόντων πιθανόν «Dalvane».
  7. Τα «CORAL HALLO» και «FLAXEN HALLO», 45320 DWT ναυπηγήσεως 1995 και 1997 στην Ιαπωνία, αντί δολλαρίων ΗΠΑ 15.300.000 το καθένα στη «Ilva» της Ιταλίας και το «STELLAR VENUS» 69600 DWT ναυπηγήσεως 1986 στην Ιαπωνία, αντί δολλαρίων ΗΠΑ 9.100.000, σε αγοραστές συμφερόντων «Byzantine Maritime».
  8. Τα «CORAL HALLO» και «FLAXEN HALLO», 45.320 DWT ναυπηγήσεως 1995 και 1997 στην Ιαπωνία, με γερανούς 4 χ30 τόνων, αντί δολαρίων ΗΠΑ 34.000.000 συνολικά για τα δύο πλοία σε αγοραστές συμφερόντων «Cleamray».
  9. Το «GLEVITA» 43.381 DWT ναυπηγήσεως 198 4 στην  Ιαπωνία με γερτανούς 4χ25 τόνων αντί δολαρίων ΗΠΑ 8.300.000 σε Ελληνες αγοραστές, τα μικρότερα «Haight», 27.000 DWT ναυπηγήσεως 1977 στην Ιαπωνία, με γερανούς 5χ15 τόνων, αντί δολαρίων ΗΠΑ 1.750.000 επίσης σε αγοραστές ελληνικών συμφερόντων, όπως και τα «ASTURIAS», 25.375 DWT ναυπηγήσεως 1984 στην Ιαπωνία με γερανούς 4χ25 τόνων, αντί δολαρίων ΗΠΑ 5.000.000 και «GREEN SASEBO», 19.410 DWT ναυπηγήσεως 1984 στην Ιαπωνία με γερανούς 4χ25 τόνων, αντί δολαρίων ΗΠΑ 4.100.000, αμφότερα σε διαφορετικούς αγοραστές ελληνικών συμφερόντων.
  10. Επίσης, τα MPP/Tweendeckers «SINAR PADANG» και «SINAR SABANG», 17.056 DWT ναυπηγήσεως 1979 στην Κορέα με γερανούς 6χ20 τόνων και μεταφορικής ικανότητας 790 TEU, αντί δολαρίων ΗΠΑ 4.000.000 συνολικά για τα δύο πλοία σε Έλληνες αγοραστές και τα Containers «APLK EMERALD» και «APL AVORY», 47.841 DWT ωαυπηγήσεως 1980 στην Ιαπωνία μεταφορικής ικανότητας 2.838 TEUS, αντί δολαρίων ΗΠΑ 18.000.000 για τα δύο πλοία συνολικά, συμπεριλαμβανομένης και χρονοναυλώσεως σε συμφέροντα «Zodiac».

ΔΕΞΑΜΕΝΟΠΛΟΙΑ

  1. Το «CHEVRON ATLANTIC» 149.748 DWT ναυπηγήσεως 1992 στην Ιαπωνία, αντί δολαρίων ΗΠΑ 34.000.000 συνολικά σε μη αναφερθέντες αγοραστές, της πώλησης συνοδευόμενης από ναύλωση Β/Β στα περίπου δολάρια ΗΠΑ 22.000 ημερησίως μέχρι το 2002.
  2. Το «MEANDROS», 40.632 DWT ναυπηγήσεως 1982 στην Ιαπωνία, αντί δολαρίων ΗΠΑ 8.700.000 σε Ιταλούς αγοραστές.
  3. Το «ST. JACOB» 37.300 DWT ναυπηγήσεως 1999 αντί δολαρίων ΗΠΑ 27.500.000 σε μη αναφερθέντες αγοραστές, της πώλησης συνοδευόμενης από 5ετή χρονοναύλωση προς δολάρια ΗΠΑ 14.300 ημερησίως.
  4. Το «SITARA/SININI» 29.999 DWT ναυπηγήσεως 1991 στην Πολωνία, αντί δολαρίων ΗΠΑ 12.000.000 το καθένα σε συμφέροντα «Novoship».

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

  1. Το tweendecker «DIMITRAKIS», 18.400 DWT ναυπηγήσεως 1978 στη Μ. Βρετανία, αντί δολαρίων ΗΠΑ 138 ανά τόνο light σε αγοραστές της Ινδίας.
  2. Το Bulkcarrier «BJORN», 27.258 DWT ναυπηγήσεως 1971 στην Πολωνία, αντί δολαρίων ΗΠΑ 132 ανά τόνο light σε αγοραστές της Ινδίας.
  3. Το Bulkcarrier «JOHARI», 34.995 DWT ναυπηγήσεως 1975 στην Ισπανία, αντί δολαρίων ΗΠΑ 129 ανά τόνο light σε αγοραστές της Ινδίας.
  4. Το Tanker «DELOS», 277.000 DWT ναυπηγήσεως 1974 στην Ιαπωνία, αντί δολαρίων ΗΠΑ 130 ανά τόνο light σε αγοραστές του Μπαγκλαντές, και το Tanker «SHIRLEY», 130.286 DWT ναυπηγήσεως 1975 στην Ιαπωνία, αντί δολαρίων ΗΠΑ 138.5 ανά τόνο light σε αγοραστές του Πακιστάν.

Πηγή Ναυτικά Χρονικά, τεύχος 21 Νοέμβριος 1999